Venus de Gavà

MG-1177
Nom d'objecte figura
Producció ceràmica a mà neolítica
Cultura/Període Prehistòria
Material ceràmica
Tècnica a mà
Seca
Datació -4000 / -3800
Ubicació Exposició permanent. Sala 3
Nom jaciment Mines prehistòriques de Gavà-Can Tintorer
Municipi Gavà (Europa, Espanya, Catalunya, Barcelona, Baix Llobregat)
Mides 172 x 122 x 134 mm
Descripció
Peça de ceràmica que representa una figura antropomorfa femenina. El color de la pasta és vermell, mentre que el de les superfícies interna i externa és negre i amb un acabat brunyit. La peça està decorada amb relleus i incisions molt fines i farcides d'una pasta de color blanc, potser elaborada amb pols de petxines triturades, fet que accentua el contrast entre les incisions i el fons negre fent-les més visibles. Els ulls són circulars, semblants al sol, amb el centre en relleu i amb una aurèola de línies incises al seu voltant. El nas està representat també en relleu, estret, allargat i amb els forats de les dues fosses nasals marcats. Per sota del nas hi ha un motiu incís, amb forma de pinta i una línia trencada ascendent a cada extrem, en el qual veiem la representació d'un collaret. També estan representats en relleu els pits i les extremitats superiors. Aquestes estan doblegades en angle recte pel colze, amb vuit incisions transversals sobre cada avantbraç que representen polseres i altres incisions semblants a la part superior dels braços. Les mans estan obertes i amb els palmells recolzats sobre el ventre i per sota de la mà esquerra s'observen unes línies que dibuixen part d'un ramiforme sostingut per aquesta mà. El ventre és voluminós, com el d'una dona embarassada i amb unes línies horitzontals paral·leles en els seus costats que potser representin les estries que són pròpies de l'abdomen d'una dona embarassada. La representació de l'embaràs al costat dels pits no deixa cap dubte que es tracta d'una representació femenina. Pel seu caràcter femení, per la representació de l'embaràs i per la seva actitud maternal i protectora, es pot veure aquesta peça com a un símbol de la fecunditat i la creació de la vida. En aquesta peça semblen confluir una tradició de representacions antropomofes sobre la ceràmica vingudes des del nord dels Pirineus, facilitat això pel fet que Gavà en època neolítica fos un focus d'irradiació a la vegada que pol d'atracció d'elements materials i immaterials.
Llegir més
Imatge
Model 3D
© Museu de Gavà
Omeka ID 1543