Nom d'objecte
àmfora
Producció
àmfora bètica
Cultura/Període
Món romà
Material
ceràmica
Tècnica
a torn
Seca
Datació
100 / 150
Museu
Museu de Badalona
Ubicació
Exposició permanent
Nom jaciment
Municipi
Badalona (Europa, Espanya, Catalunya, Barcelona, Barcelonès)
Mides
76 x 69 cm
Descripció
Llegir més
Correspon a la tipologia Dressel 20, un dels models d'àmfora més utilitzats per transportar i comerciar l'oli de la Bètica (actual Andalusia) que era dels més apreciats a tot l'Imperi romà, que es produïa a les propietats agrícoles de les ribes del Guadalquivir i els seus afluents, on també es feien les àmfores.
D'aquest tipus d'àmfora en trobem diversos exemplars a la ciutat romana de Baetulo. Hi arribaven, sobretot al segle I dC, gràcies a la navegació de cabotatge, és a dir, a través de petits vaixells que recorrien la costa des de Cadis fins a Narbona. Un clar exemple d'aquest tipus de transport és el vaixell enfonsat a la Cala Culip, al Cap de Creus, anomenat Culip IV , que es va recuperar amb totes les mercaderies que transportava, tan diverses com terra sigillata sud-gàl·lica, àmfores d'oli, vasos de parets fines o llànties d'Itàlia.
A partir del segle II dC, però, l'augment de la demanda d'aquest producte farà que molts vaixells abandonin el cabotatge i naveguin directament des de la Bètica (Andalusia) fins a Roma, passant per l'estret de Bonifaci (entre Còrcega i Sardenya). Aquestes àmfores han aparegut gairebé arreu dels territoris que van integrar l'Imperi romà.
A Roma, la gran quantitat d'àmfores que arribaren a la ciutat va fer que es creés una muntanya només d'aquests envasos, l'anomenat Monte Testaccio (del llatí testa, tros de ceràmica). Aquesta quantitat d'àmfores ens demostra que hi havia un gran volum comercial d'aquest producte, però també ens permet entreveure que era necessària una meticulosa gestió fiscal i logística dels productes que transportaven les àmfores. Per aquesta raó, aquests recipients presenten uns tituli picti i segells al coll, nansa i a la carena que identifiquen al productor, el contingut, la qualitat, el fabricant de l'àmfora, el lloc d'origen i a vegades fins i tot el destinatari.
© Museu de Badalona
Omeka ID
1926